onsdag 4 maj 2011

Idag är jag trött men glad

Jag var på möte med Vimmerby Landsbygdsråd i går kväll. Tisdagen den 3 maj
Ett mycket bra möte som handlade om framtiden i vår kommun.
I synnerhet landsbygden, vilken jag inte helt obekant vurmar för.
Mitt hjärta klappar varmt för landsbygdutveckling.
För drygt ett år sedan väckte jag frågan i Landsbygdsrådet om att det var dags att ta fram nya lokala utvecklingsplaner. Det var på initiativ av riksorganisationen Hela Sverige ska leva, HSSL, och Länsbygderådet i Kalmar län, länsorganet för Hela Sverige ska leva. Jag var då ordförande i Länsbygderådet och förde fram att man gärna såg att alla lokal utvecklingsgrupper "LUG", dvs sockenföreningar, byagrupper, hembygdsföreningar m.fl som är medlemmar i Hela Sverige ska leva, i länet skulle ta fram lokala utvecklingsplnaer för sin bygd.
Sedan dess har flera LUG i länet tagit fram sådan lokala utvecklingsplaner bl.a på Öland och i Emmaboda kommun. Flera är på gång. I Hultsfred jobbar man med detta.
Arbetet har skett på mågna olika sätt ute i bygderna.

Jag pratade med bl.a. Jacob Käll på Leader Astrid Lindgrens hembygd om detta.
Han och andra har sedan varit med på en del av Landsbygdsrådets möten under året som förflutit.
Även från Emilkraften i Mariannelund har vi fått inspiration. De har varit med och hjälpt till i Eksjö kommun med att ta fram Lokala utvecklingsplaner och besökte vårt Landsbygdsråd för att berätta om detta.
Man har nu i Vimmerby Landsbygdsråddiskuterat olika former för att jobba med framtagandet av planerna.
En arbetsgrupp valdes som skulle ta fram ett förslag till arbetssätt.
Man kom fram till att  samarbeta med Studieförbundet Vuxenskolan i Vimmerby
Förslaget presenterades på Landsbygdsrådet i januari och en projektansökan skickades in.

Nu har Studieförbunder Vuxenskolan i Vimmerby ansökt om ett projekt för att kunna jobba med dessa lokala utvecklingsplaner.
Ett av kriterierna är att man ska göra planerna med inriktining "Hållbar utveckling"
Idén om detta kommer från att Länsbygderådet anordnade ett seminarium "Omställning Sverige" på Folkhögskolan i Vimmerby i samarbete med Leader ALH i november 2010. Ett mycket välbesökt seminarium där Jan forsmark var föreläsare.

SV har nu även varit i kontakt med Jan Forsmark HSSL  som verkligen blev glad över att man ska  göra de lokala utvecklingsplanerna i Vimmerby kommun med inriktning "Hållbar utveckling"

Jag ser nu med förväntan på det kommande arbetet ute i bygderna.
Det är ett underifrån perspektiv som jag verkligen gillar.
Ett arbetssätt där människor tillåts att vara delaktiga i utvecklingen av sin bygd.
Nästa Landsbygdsråd är tisdagen den 30 augusti. Fram till dess arbetar SV och arbetsgruppen vidare på projektet så fort man får positivt besked att projektet är godkänt.

Att det tagit ganksa lång tid att komma så här långt är ingen nackdel. Vi får ett välgrundat underlag för det fortsatta arbetet med utveckling av våra bygder.

Jag håller tummarna HÅRT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar