söndag 1 maj 2011

Det jäser i Vimmerby kommun

Jag trodde i min enfald att vi skulle kunna samsas i kommunpolitiken i en sådan här liten kommun som Vimmerby faktiskt är. För kommuninnevånarnas bästa.
Inte  alls blev det så.
Visst lovade vissa väldigt mycket innan valet, men att man skulle vilja försämra för de allra svagaste i vår kommun DET trodde inte ens jag.
Att Omsorgsnämnden fått ett riktigt stort sparbeting samtidigt som man redan innan detta inte får slantarna att räcka på grund av att man måste följa de lagar och regler som finns för äldre och handikappomsorg.
Att man redan har stora "skulder" från minussiffror tidigare år. Att man inte fått det datastöd man så väl behöver för att kunna "rådda" hela organisationen.
Att man ska försämra skolskjutsarna för våra ungdomar som bor längst bort från skolan.
Socialnämnden ska spara jättemycket i förhållande till sin strama budget. De är redan väldigt återhållsamma med att ge familjestöd.
Jag blir orolig. Vad ska man hitta på härnäst?
Ska man dra in den lilla kollektivtrafik som finns på landsbygden idag med kompletteringstrafik två förmiddagar i veckan och Sockenturerna till närmaste tätort en dag i veckan? Eller för den delen stadsturen som finns inne i Vimmerby?

Varför vill man allt detta?
Är det för att få pengar över till att försköna Vimmerby? Är det för att kunna stoltsera med en fin men dyr kultursatsning?
Eller vill man att kommunen ska komma bättre på rankingen i någon statistik?
Vad än orsaken är så kan jag tycka att det är fel att spara på de allra svagaste.

Nu ska jag gå ut och njuta i solen en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar