söndag 15 maj 2011

Hunden och köttbenet

Här kommer ännu en av mina favoritfabler. Berättade den ofta för mina barn. Min mor brättade den för mig och mina syskon.

Hunden och köttbenet
En hund hade lyckats få tag på ett stort fint köttben. Han gick med köttbenet över en bro och tittade ner mot vattnet. Där såg han en annan hund, med ett minst lika stort köttben som hans eget. "Det köttbenet vill jag ha också" tänkte hunden och öppnade sin mun för att ta köttbenet från spegelbilden i vattnet. Men i samma stund som han öppnade munnen föll hans fina köttben i vattnet och flöt snabbt bort med strömmen.
"Den som gapar över mycket, mister ofta hela stycket."

Detta är gamla visdomsord som även gäller vuxna människor.
En fortsatt trevlig söndag önskar jag er alla!

4 kommentarer:

  1. Den fabeln var bra!
    Den som saknar tålamod når inte sina mål, är en annan goding!

    SvaraRadera
  2. "Tålamod är en konst man förvärvar" sa alltid min mor när vi barn ville ha något meddetsamma, men fick vänta av olika anledningar.

    SvaraRadera