måndag 2 maj 2011

Fort och väl går aldrig hand i hand....

..så sa alltid min farmor. Hon var en klok kvinna som försörjde och fostrade tre barn själv.

Idag ska allt ske så rasande fort. Man hinner knappt dra andan mellan alla kovändningar och fantasifulla förslag.

I Vimmerby kommun har man, oftast i alla fall, tagit god tid på sig när beslut ska fattas i stora frågor. Trots det har det blivit fel ibland av olika anledningar.
Risken att något ska gå fel är bra mycket större när man försöker skýnda fram snabba beslut.
Remissförfaranden ses som tungrodda och gammalmodiga av vissa som är otåliga och gärna vill att allt ska ske snabbt.

Att man kanske bör ta en del stora och även en del mindre frågor en extra remissrunda för att förankra besluten ordentligt är enligt mig och många före mig ingen nackdel.

Det händer ibland att  förslag till beslut läggs fram mindre än en vecka innan man ska besluta i frågan.
Då hinner normala fritidspolitiker inte med att bilda sig en väl grundad egen uppfattning i samklang med sitt parti. Vanligtvis vill man kunna diskutera med sina partikollegor. Även de som inte har E-post.

Det vi absolut inte vill ha är en liten elit som tar snabba beslut.

I det parti jag företräder, Centerpartiet, vill vi ha rådrum för att diskutera uppkomna frågor ocvh ärenden.
Tålamod och väl förankrade beslut där man haft tid, rådrum, att tänka över besluten innan de fattats är inte helt fel.
Tålamod är en konst man förvärvar, sa min mormor, en annan mycket klok kvinna, när jag, mina syskon och kusiner ville ha någonting på direkten.
Tålamod är en bristvara idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar