söndag 5 juni 2011

Nu var det ett tag sedan

Jag sitter på min kammare och "tycker synd om mig själv" idag. Hade velat åka till Yxern för årets premiärdopp. Men det går inte för nu är jag förkyld.
Inte skönt att vara ute i solen heller. Har hunnit läsa ikapp i veckans tidningar i alla fall.
Konstaterar att kommunfullmäktige fattat en del viktiga beslut för allas vår trevnad i vår lilla fina landsbygdskommun.
Jodå jag har fullt förtroende för de som är förtroendevalda till att få besluta över hur våra skattepengar ska användas i vår kommun.
Jag tror att de fattar kloka och väl avvägda beslut. Att man haft rejäla genomgångar innan och att en del ärenden varit ute på remiss i olika instanser. Att det fått tagit den tid som behövs. Så att alla de 49 ledamöterna i Kommunfullmäktige kan fatta kloka bra beslut. På demokratiska grunder.

Jag hoppas och tror att alla som är inblandade fått det rådrum de behöver för att sätta sig in i alla viktiga frågor.

Det är inte lätt. Det ska det inte vara heller. Att en gång per månad fatta beslut som rör kommunens verksamheter. Både stora och små beslut. En del får långtgående konsekvenser.
 
Ett av besluten man fattade nu senast, var att man ska lägga ut ett av de planerade vård- och omsorgsboendena för äldre på entreprenad (privat drift som en del säger). Det är välkommet att man kan tänka sig alternativa former mot det som är idag.
Fast jag har fullt förtroende för de duktiga tjejjer och killar som arbetar i omsorgen idag. Det är inte det frågan gäller.
Jag hade gärna sett att man gjort samma inom fler områden. Kanske inte först inom vård och omsorgsboendena som är ganska personalintensiva. Kanske inom ”Gata Park” som tillhör Teknik och Serviceförvaltningen idag.
Vi har ju redan entreprenörer inom barnomsorgen. Där funkar det. Såvitt jag vet.

Vi får väl se hur det går nu med vård- och omsorgsboendena. De ska väl byggas först. Sedan sker det väl en offentlig upphandling på driften?
En procedur där även kommunen kan vara med och erbjuda sina tjänster. Både som det är idag och som t.ex. Intraprenad. Sedan är det väl bästa budet som vinner upphandlingen om det nu är så man tänkt gå tillväga. Vad vet jag?

Jag vet med säkerhet att jag ska gå och ta mig en sked hostmedicin och en värktablett.

God middag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar