söndag 7 september 2014

Närproducerat ger jobb i närområdet


Det finns kommuner som hittat sätt att upphandla lokala närproducerade råvaror till kommunens kök.

Jag skulle gärna se att Vimmerby kommun gjorde en omvärldsspaning för att se vilka kommuner som lyckats med upphandlingen av närproducerade varor och sedan ta vara på de erfarenheter som gjorts. Ett exempel är Ödeshög där kommunalrådet Magnus Oscarsson knäckte koden för att upphandla närproducerade lokal varor. Han vill att den mat kommunen serverar ska hålla hög klass och ge bygdens livsmedelsproducenter jobb. Kommunen kräver att man ska få besöka gården där varan produceras.
Mer om det kan man läsa denna vecka i tidningen Land nr 37.

Allt fler efterfrågar närproducerade varor och tjänster. Allt fler, i synnerhet ungdomar, blir allt mer medvetna om att det har betydelse för miljön att det de äter är så närproducerat som möjligt. Vill vi att det vi lägger på tallriken ska vara framställt i enlighet med svenska lagar och regelverk?
Självklart tycker många.
Jag tycker att det är lite av dubbelmoral om man i de allmänna köken inte lever upp till den svenska djurlagstiftningen när man köper och serverar mat som inte är producerad med samma regler som gäller i Sverige.
Så därför vill jag att man i min egen kommun, Vimmerby, gör allt vad man kan för att man ska upphandla och köpa in svenska närproducerade livsmedel.

Centerpartiet tror på närhet.
Det gör jag också.
Vad tror du på?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar