torsdag 4 september 2014

Maten är bland det viktigaste vi har


Har funderat lite

Som politiker kan jag inte lova något jag inte kan hålla.
Jag kan bara säga vad jag vill ska hända. Vilka framtidsvisioner jag har.
Jag kan lova att försöka få igenom vissa frågor. Men lovar jag något konkret riskerar jag att många människor blir besvikna, eftersom jag inte är ensam om att bestämma.
I den bästa av världar, från min horisont, hade mitt parti Centerpartiet mest att säga till om.
Nu är det inte så. Även om jag verkligen hoppas på framgång i valet!
Därför kan jag bara hoppas att det blir så eftersom jag vill så mycket.

En sak vill jag riktigt mycket!
Jag vill att barnen i förskolor och skolor och de gamla på äldreboendena ska få ärlig mat.
Att alla de som serveras mat från kommunala kök ska få bra mat.
Jag vill att de ska få sådan mat som jag själv vill äta.
Antibiotikafri, närodlad mat. Så mycket som bara går.
Mat som är producerad efter våra svenska lagar och bestämmelser.
Jag som handlar min mat själv kan välja bort importerat kött, fläsk, fisk, fågel och ägg till exempel.
Jag kan välja något annat från min nära geografiska omvärld.
Jag kan köpa närodlade grönsaker på Bondens torg om jag vill.


Vimmerby kommun måste, som jag ser det ur mitt gröna perspektiv, tänka på hur och varifrån de upphandlar maten

Maten är bland det viktigaste vi har.

Idag läste jag en artikel i Vimmerby tidning om två skolflickor som tagit ställning.
De äter inte kött som serveras i skolan om de inte vet att köttet är svenskt.

Tror att det kan bli fler än de två!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar