fredag 12 september 2014

”Flygandes fågel hittar alltid något, Sittandes hittar inget”


På Söndag är det en högtidsdag. Då är det Valdagen 2014.
Då ska jag gå och rösta på Centerpartiet och sätta ett kryss, personrösta, på den jag har som favorit i respektive val.

Hade idag jobbat klart på utsatt tid!
Jobbar normalt två timmar varje dag. Oftast mellan 8-10 även om jag kan flexa tiden hela dagen.
Arbetar åt en förening i länet.
Det känns riktigt bra att ha fått den hjälpen från Arbetsförmedling, Försäkringskassa och Sjukvården så att jag kan ha ett anpassat arbete.
Det ger mig självkänsla och människovärde.
Mitt funktionshinder syns inte. Men det finns.
Jag har inte blivit utförsäkrad. Från början var jag sjukskriven heltid. Försökte komma tillbaka till jobbet, men det gick inte. Fick efter två år sjukbidrag.
Fick gå på olika aktiviteter genom Försäkringskassan, en del bra och en del mindre bra.
Jag fick möjlighet att efter min förmåga läsa in en del betyg på distans. Det var som en del i min rehabilitering. Självklart tog det betydligt längre tid än om jag varit fullt frisk.
Har hela tiden siktat mot att kunna arbeta igen. Har arbetstränat flera år hos LRF bland andra. När det blev regeringsskifte 2006 var jag rädd att det skulle bli som många spådde. Att jag skulle bli utförsäkrad. Det blev jag INTE.
Det var många möten med Försäkringskassa, Sjukvården, Terapeuter, Coacher, och arbetsgivaren som jag då hade. 
Så småningom blev jag uppsagd från mitt arbete som dagbarnvårdare, efter dryga 25 år i Vimmerby kommun, eftersom kommunen inte kunde placera om mig. Jag var då arbetslös och hade sjukbidrag.
Anmälde mig direkt på Arbetsförmedlingen. Därefter fick jag hjälp av en av arbetsförmedlingen utsedd jätteduktig coach. Först skulle jag arbetsträna för att se om jag överhuvudtaget skulle kunna arbeta och i så fall hur mycket och med vad. Det tog ganska lång tid, men under hösten 2010 kom man fram till att jag nog skulle kunna arbeta 25% med lönebidrag, ett s.k. anpassat arbete.
Det skulle vara inom administration.

Jag var jätteglad.
Jag har ju en passande utbildning i botten med Företagsekonomi och Logistik. Har läst engelska och tyska. Tog studenten som Vuxenstuderande 2003 och läste in Logistik 1 o 2 på distans mot högskolan i Trollhättan.
Nu gällde det att hitta någon som skulle vilja ha en gammal sjuk kvinna anställd. Jag hade ju fyllt 60 år.
Inte det allra bästa läget. Frågade runt lite och så småningom efter nyåret 2011 fick jag napp! Det kändes skönt eftersom mitt sjukbidrag på 100% skulle gå ner till 75% under våren. Jag hade ju 25% arbetskapacitet.

 Detta är en solskenshistoria från levande livet, mitt eget liv.
Jag arbetar nu åt Hela Sverige ska leva i Kalmar län, Länsbygderådet, där jag tidigare varit ordförande några år. Jag arbetar hemifrån och har kontakter med många lokala utvecklingsgrupper/föreningar i länet. Det är ett givande arbete. Ibland får jag åka ut och träffa representanter för föreningarna också.

Jag gillar ju möten med människor.
Under hela den här tiden har jag för att inte bli isolerad, varit med i lokala föreningar. Särskilt föreningar där man har sikte på landsbygden och dess utveckling, eftersom jag brinner för det.
Man kan inte sitta still och vänta på att någon annan ska göra saker åt en.

Det finns ett ordstäv:

”Flygandes fågel hittar alltid något, Sittandes hittar inget”

Jag önskar alla mina läsare en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar