onsdag 21 maj 2014

Lite funderingar så här i början av sommaren


Jag har personligen funderat en hel del sista tiden på det politiska klimatet i vår kommun.
Jag gillar det inte alls. Inte överhuvudtaget.

Idag får jag läsa i tidningen att man kritiserar Centerpartiet från yttersta kommunledningen. Det är så jag uppfattar det i alla fall.
Enbart för att Centerpartiet tänker efter före och vill göra rätt i en specifik fråga och tänker ekonomiskt och på kommunens bästa. Nu blev Centerpartiets förslag nedröstat och då får man finna sig i majoritetsbeslutet. Sådan är demokratin. Även om det är förargligt.

Att Centerpartiet inte äger majoriteten har under den senaste mandatperioden blivit uppenbart.
Med tanke på utfallet.
Kommunens ekonomiska status har definitivt inte blivit bättre.
Att man i bästa samförstånd (koncensus) kan lösa olika frågor verkar ha gått en del förbi.
Att man måste ge frågor god tid för att alla ska få det rådrum som behövs för att lösa frågan på allra bästa sätt är också sällsynt.
Att snabba beslut är inte alltid det bästa, även om det visst kan behövas ibland.

Nu är ju jag inte en person av någon större betydelse för framgångarna eller misslyckandena i kommunen. Jag har varken någon presidieplats i någon nämnd eller ordinarie plats i Kommunfullmäktige.
Jag har dock varit med några år. Har suttit som förtroendevald i Vimmerby Energis styrelse, Bildningsnämnden, Omsorgsnämnden och numera i Kultur och Fritidsnämnden. Har tidvis varit ersättare i Kommunfullmäktige de två senaste mandatperioderna och fått tjänstgöra vid ett antal tillfällen.

Så visst har jag lite erfarenhet av det polititiska livet.
Nu har dock något förändrats till det sämre.
Aldrig tidigare har någon på ett så flagrant sätt kritiserat sina medspelare inom politiken.
Aldrig tidigare har så många personliga påhopp stått att läsa om i vår lokaltidning och på sociala medier, som drabbat fina Centerpartister.
Aldrig tidigare har lagandan inom politiken varit så dålig som den är nu.

Saklig kritik måste alla stå ut med, men hur tror man att någon ska bli samarbetsvillig och göra sitt allra bästa för laget om man hela tiden får, oftast oförtjänt, kritik och smädelser för i stort sett allt man säger och gör som inte passar ledningen.
Dessutom offentligt på insändarsidorna i vår tidning, på bloggar och Facebook.
Man kan undra vad kommuninnevånarna tänker när de får läsa sådana gallstinna insändare.

Om en lagledare inom idrotten skulle ha gjort något liknade skulle den ledaren troligen få silkesnöret ganska omgående.

Övriga medspelare i "laget" har såvitt jag kan bedöma, utan att fördenskull veta allt, skött sig enligt spelets regler förutom något enstaka övertramp i stridens hetta. Det kan vi alla göra.

Jag trodde i min enfald att man skulle hålla ihop inom laget för att kunna vinna matchen. Att man skulle lägga upp strategier för att nå gemensam framgång.
Så fel jag hade.
Sätter man en stor del av laget på "bänken" kan man inte vinna matchen som jag ser det. Om man inte börjar spela med motståndarlaget vill säga.

Det är inte synd om Centerpartiet.
Vi klarar oss. Vi vet vad vi vill.
Men tyvärr kan vi inte göra som vi vill när vi inte får gehör för våra, i vårt tycke, goda idéer. Vi är på inget sätt i majoritet just nu och får då finna oss i att bli nedröstade, av de övriga, oavsett om våra ideer och förslag är genomtänkta, goda och ekonomiska och därför bra för kommunen.

Nu hoppas jag att vi kan få tillbaka förtroendet från väljarna när de går till val den 14 september så att vi kan få ordning på Vimmerby kommun igen.

Så att ALLA som arbetar åt kommunen kan få lugn och arbetsro att göra det de ska, vilket de så väl förtjänar.
Utan att behöva  vara rädda för många plötsliga förändringar som ställer till oreda och kostar en massa pengar. Pengar som borde gå till verksamhet i stället för omorganisationer.

Självklart ska man handskas med kommunens reurser på ett ekonomiskt och väl planerat sätt så att inte onödiga fördyringar och kostnader uppstår.

Jag var ytterst tveksam till om jag skulle ställa upp en mandatperiod till.
Just på grund av den något infekterade atmosfären inom politiken.
Men jag ger mig inte så lätt.
Jag är kvinna, men först och främst kommuninnevånare, och vill bli respekterad för det jag gör.
(Inte alla respekterar kvinnor som arbetar politiskt)
Jag är Centerpartist sedan ca 50 år tillbaka och jag är oerhört stolt över att vara det. Numera är jag också ordförande i avdelningen i Frödinge, ochjag är väldigt glad för att ha fått det förtroendet.

Så därför har jag ställt mig till förfogande i kommunvalet i höst.

Jag hoppas få sällskap av många Centerpartistiska kvinnor och män  i mitt politiska arbete. Förhoppningsvis betydligt yngre än jag.

Och jag hoppas slippa det politiska käbblet med personliga påhopp i fortsättningen.

Nu blommar syrenerna i Frödinge så nu känns det som om sommaren har kommit.

Detta är mina personliga reflektioner, sexton veckor före valet.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar