torsdag 22 september 2011

Är det "Kejsarens nya kläder" i Vimmerby?

Hejsan alla ni som orkar läsa min blogg.

Mina funderingar som jag gått och tänkt på idag är mina egna högst privata. Vill någon protestera mot sakinnehållet i min blogg står det er fritt, men jag friskriver mig från saklighet eftersom de källor jag hämtat min kunskap ur för det mesta är dagstidningar. Mina åsikter är mina egna och jag står för dem.

I Vimmerby är det lite som det är som i sagan ”Kejsarens nya kläder”.
Ingen vågar öppet säga något utan hurrar och beundrar kejsarens nya fina kläder. Ända tills ett oskyldigt litet barn säger.
"Varför är kejsaren naken?"...

Jag hoppas att vi kan komma fram till en lösning som är så bra som möjligt för våra kommuninnevånare, för det som nu pågår mår ingen bra av.

I dagarna har det stått ganska mycket i Vimmerby Tidning på debattsidorna, som artiklar och som insändare om att Centerpartiet och Socialdemokraterna är emot en flytt av fotbollsarenan från Ceos till Ulriksdal.
Särskilt häcklat har Centerpartiet blivit för att de håller fast vid tagna beslut.
När Tomas Holgersson i en insändare skrev :"att vi inte är beredda att satsa i storleksordningen kanske 100 miljoner på fritidsverksamhet vid Ulriksdal" så tog man från moderat håll och i Vimmerbytidningen  fasta på beloppet 100 miljoner kronor och fick det att låta som om Centerpartiet hade tagit fram den siffran som faktisk.
Det kallar jag att fara våldsamt fram med sanningen när man tillskriver ett helt parti ett enskilt uttalade och som dessutom tolkats fritt…

Sanningen om hur mycket det skulle kosta att bygga en fotbollsarena vid Ulriksdal vet vi absolut ingenting om. Inga som helst kalkyler är framtagna. Vare sig för en fotbollsanläggning, eller för den delen flytt av Ridhusanläggningen Ryttargården, vilken måste flyttas från området om det ska byggas en fotbollsanläggning.
Moderaternas, eller Micael Glennfalks, förslag är att flytta ut Ridhusanläggningen till Hörestadhult.  Det rekommenderas , enligt uppgift, att det ska vara 500 meters skyddsavstånd till hästarna i en ridanläggning. Det beror också på om området är planlagt eller inte.
Glennfalk skriver också en del om att det behövs industrimark i Vimmerby. Det kan jag hålla med om, men den behöver inte nödvändigtvis ligga på maderna. Kommunen äger annan mark som kan tas i anspråk.
Visst skulle man kunna försöka sälja all marken vid Ceos som industritomter och på det viset få in en del pengar, men då gäller det att man undersöker marken ordentligt så att hugade spekulanter inte får en riktigt otäck överraskning på grund av vattnet.
Dessutom finns risken att maderna översvämmas när nästa 100-årsregn kommer. Och enligt en del förväntas dessa 100-årsregn komma oftare i takt med den globala uppvärmningen. Läs om det på SMHIs hemsida

Jag har försökt hitta lite om vad det skulle kunna kosta att bygga en anläggning
Ulricehamns tidning skriver den 18 dec 2009
Där nämns en summa på 141 mkr för en idrottsanläggning

Hallandsposten skriver den 27 mars 2009

Linköpings Tidning /Kindaposten  skriver den 15feb 2011i en artikel


Angående flytt av ridhus

hittade jag en artikel i Sydsvenskan skriven den 17 maj 2010

Nytt ridhus kostar 55 miljoner


Visst är en del av siffrorna ett eller ett par år gamla och kanske kan de inte appliceras direkt på Vimmerby, men jag tror inte att det blivit billigare sedan dess, och det ger en liten vink om vad det skulle kunna kosta.
Att i det läget gissa på att det skulle kosta omkring 100 Mkr för att dels bygga en ny fotbollsanläggning vid Ulriksdal och samtidigt flytta Ridhuset vid Ryttargården till Hörestadhult är nog snarare en grov underskattning i stället för en överskattning, så Tomas Holgerssons fundering kring 100 miljoner för att flytta Fotbollsanläggningen till Ulriksdalsområdet och som en konsekvens av det flytta ridanläggningen är nog inte ens i närheten av vad det skulle kunna kosta.

Dessutom finns ju ett antal privata hästgårdar i området som kanske också måste lösas in.
Där finns också en golfbana. Vad händer med den?
Det finns gammal kulturmark i nära anslutning till det föreslagna området.

Micael Glennfalk skriver i sin insändare i Vimmerby tidning idag, torsdag den 22 september, att det ska byggas på kommunal mark.

Skulle vara intressant att se en karta över hur mycket mark kommunen äger i Ulriksdalsområdet. Jag vet inte, men jag tror att en del är privatägt.

Att det skulle passa att bygga en del privata villor i området tror jag däremot är en utmärkt idé bara man håller skyddsavståndet till det nuvarande hästområdet.

Skulle vilja sitta som en fluga på väggen på stans caféer och liknande för att lyssna om det förs någon som helst diskussion om detta. Skulle också vilja veta vad våra medborgare tycker om hela den här karusellen.

God afton

Eva



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar