söndag 23 oktober 2016

Två månader kvar till jul...

Min resa mot ett friskare lättare liv har kommit till en rejäl uppförsbacke.
Men om en väg stängs får man försöka hitta en annan väg. Jag har tänkt och funderat. Funderat och tänkt igen.
Den senaste tiden har min mathållning varit precis som humöret. Ojämt.
Men jag ger ALDRIG upp!!! Så det så!
Efter många turer känner jag nu att jag måste ta nya friska tag. För några år sedan när jag var på väg att genomföra en gastric bypassoperation, som visserligen aldrig blev av, så fick jag genomgå en sträng diet inför den då stundande operationen.
Det var en s.k. VLCD-diet.
Den var tuff men effektiv. Den bestod av flytande föda gjord på pulver o vatten. Speciellt anpassad för viktnedgång. Den gjorde också att man fick i sig nödvändiga nyttigheter. Levern minskade i omfång.
Jag minns att den första veckan var jobbig. Sedan blev det lättare.
Efter många tankar och övervägande för och emot har jag nu läst på. Jag har bestämt mig för att prova detta. Man kan max hålla på i åttta veckor enligt rekommendationerna. För att få igång fettförbränningen bör man hålla på minst tre veckor och under den tiden ska man hålla sig till 800 kalorier per dag med hjälp av pulverdiet. Jag får dricka vatten, mineralvatten, te och kaffe. Utan mjölk. Om jag vill äta någonting får jag äta lite av vitt kött typ kyckling, fisk eller skaldjur. Men inte överskrida de 800 kalorierna.
I morgon ska jag handla pulver till soppor och smooties.
Det finns flera smaker än för några år sedan så denna utmaning ska bli spännande. Fortsättning följer...
 För övrigt så rekommenderas även 8 timmars regelbunden sömn. DET blir nog det svåraste.
Allas er EvaS i Frödinge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar