onsdag 17 augusti 2011

Mer omTelia och s.k. bredband och mobiltäckning på landsbygden

I går pratade jag med kundsupporten på Telia igen.
Hade missat tre viktiga samtal på förmiddagen som inte kom fram till min mobil. Trots att jag satt utomhus och jobbade i det vackra vädret hela förmiddagen (i stort sett) så nådde inte signalerna fram till min mobil. Täckningen var för dålig. Vid middagstid fick jag meddelande att flera hade försökt ringa mig. Tack Telia för det. Då visste jag åtminstone att någon försökt.
Det jag tycker är konstigt är att jag hade bättre täckning när jag ombord på gotlandsfärjan passerade Blå Jungfrun mitt ute i Kalmar sund...

Det mobila bredbandet håller sig stadigt under 1 Mbit i hastighet. Om man nu kan nämna ordet hastighet i det sammanhanget. Att min dongle(modemet) funkar vet jag eftersom den gav över 5 Mbit i hastighet när jag var på Gotland förra veckan. Jisses så fort sidorna laddades ner. Jag hann inte blinka ens.

Hemma igen får jag gott om stunder där jag hinner göra annat medan sidorna laddas ner. T.ex sätta på kaffe. Vilket behövs om jag inte ska somna medan jag väntar.

Sitter i köket på övervåningen i vårt hus i Frödinge, med dongeln upphängt i det öppna fönstret.
Kör Brebandskollen
Här är resultatet just nu kl 20:04

"Ditt mätresultat är dåligt." OK, det var vad jag redan anat.
Nu lägger jag ner för i kväll. Har inte tålamod längre
Ska ta ett nytt samtal med Telia kundsupport i morgon. Ringer nog från min fasta telefon. Man vill ju inte riskera att bli utslängd när man har nr 1 i kön.
Go kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar