tisdag 12 april 2011

Läget är förkylt

Det är inte ofta jag missar ett gruppmöte, men i går kväll fick jag stå över på grund av en rejäl förkylning.
Ska bli spännande att höra vad som sades. Det handlade om äldreomsorgen i Vimmerby kommun.
Vi har väntat nu i ett antal år på att man ska få "foten ur" och sätta spaden i jorden för ett nytt vård- och omsorgsboende för äldre i Vimmerby.
Den gamla byggnaden Eken är utdömd av arbetsmiljöverket. Den går inte heller att bygga på en våning eftersom den är byggd på det sätt och av det material den är.

Att buygga om den invändigt för att uppfylla byggnorm för vård och omsorgsboende skulle kosta alldeles för mycket och rent praktiskt Var skulle man göra av alla äldre boende under tiden byggnationen skulle pågå?

Hoppas nu att man tar kloka beslut och bygger nytt så att de äldre kan få fina bostäder där också personalen kan arbeta utan att slå knut på sig själva.

När jag blir gammal vill jag bo på ett ställe där jag trivs både med min lägenhet omgivningen och kan se lite grönt genom fönstren.
Jag vill också ha en egen toalett med dusch. Kanske ett pentry där mina anhöriga kan fixa fika när de kommer på besök. Rummet ska vara så stort så jag får plats med ett par stolar och ett litet bord förutom sängen.

Ärendet som handlar om detta har dragits i långbänk länge nog.
Har hört att en del inte tycker att Vimmerby kommun ska låna kapital till detta bygge. Varför i hela friden då?
Alla som bygger något idag lånar väl till det.
Även en privat byggare har väl krediter som kostar. Någon får betala detta. Oftast hyresgästerna om det är ett boende.
Huvudsaken är i alla fall att man bygger och det SNART!

//EvaS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar