lördag 29 augusti 2015

Namnet Bullerbyn har fått en ny betydelse

Bullerbyn förknippas oftast med Astrid Lindgren och en hög rara barn som bodde i en by på landet.
I Vimmerby kallas ett bostadsområde "Bullerbyn". Jag har alltid trott att det är för att Astrid Lindgren växte upp i dess omedelbara närhet och att ett kvarter där kallas Norrgården som en av gårdarna i böckerna om Bullerbybarnen.

Nåväl häromdagen när jag var på besök hos en god vän som bor i "Bullerbyn" trodde jag att man hade byggt en tunnelbana under huset där jag var.

Det kändes som déjà vu från en upplevelse jag hade under sjuttiotalet.

Jag och mina två döttrar var på besök hos goda vänner i en förort strax söder om Stockholm.
Vi skulle sova över på golvet i deras vardagsrum.
På natten vaknade vi alla tre av att det dundrade som om det var en mindre jordbävning.
Olga som bodde i lägenheten skrattade åt oss på morgonen vid frukosten.
Det var nämligen så att tunnelbanan gick rakt under huset. När tågen körde blev det vid vissa turer sådana vibrationer så de fortplantade sig upp genom berget och vidare till huset.

När jag nu satt i allsköns ro hos min vän i "Bullerbyn" i Vimmerby så började det plötsligt dundra och dåna och man kände hur huset vibrerade.

Jag frågade om det var något bygge på gång i närheten, eftersom det är ytterst ovanligt med jordbävningar i våra trakter.

Det är ett bygge på gång i närheten. Men det var inte det som dundrade så in i vassen.

Det var Ronjaborgen i närbelägna Astrid Lindgrens värld som dundrade såpass att hela huset vibrerade. Så har de haft det hela sommaren. Ibland skallrar till och med fönsterrutorna.

Så NEJ vi har ännu inte fått någon tunnelbana i Vimmerby och kvarteret "Bullerbyn" gör numera skäl för sitt namn!

God förmiddag

Allas Er EvaS i Frödinge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar