torsdag 20 december 2012

Fundering kring skattesystemet

Idag har jag funderat lite kring det här med olika skatt för olika grupper.

Jag har sett att det finns en fråga på Facebook om rättvisa skatter pensionärer v.s. löntagare. De allra flesta klickar nog i att pensionärer ska ha samma skatt som andra.

Jag förstår om det kan verka orättvist att pensionärer ska betala högre skatt än löntagare.

Jag undrar om man riktigt förstår varför det är olika.

Tidigare fanns en hel del avdrag som löntagare kunde göra när man deklarerade sin inkomst, så kallade avdrag för inkomstens förvärvande.
T.ex. förvärvsavdrag, avdrag för arbetskläder, avdrag för resor till och från arbetet.

Kort sagt avdrag för utgifter man har för att kunna arbeta.

Numera är skatten differentierad/olika i stället. Det är lättare att deklarera och man behöver inte spara en massa kvitton och andra underlag till deklarationen.
Vet inte om jag vill ha tillbaka det gamla systemet.
Visst unnar jag pensionärerna med de lägsta pensionerna mer i pension, men jag tror inte att det är många pensionärer som har några utgifter för att de får pensionen?

De behöver inga arbetskläder, inga resor till och från arbetet. Inga fördyrande levnadsomkostnader för att kunna få ihop till pensionen.

Så ja, jag tycker att vi som arbetar ska ha lite lägre skatt i stället för alla tidigare avdrag.

Visst jag har personligen inte vare sig många eller långa resor till och från mitt arbete, åker bara en gång per vecka, andra dagar jobbar jag hemifrån, men jag måste hålla med en lokal och möbler där jag kan arbeta. Det är inte avdragsgillt. Jag måste vara anständigt klädd även om jag sitter "hemma" och arbetar. Jag håller med Internet- och telefonuppkoppling, de är inte heller avdragsgilla.

Om ca två och ett halvt år är jag själv pensionär och då får också jag lite högre skatt!

Rätta mig gärna om jag har fel!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar