onsdag 19 september 2012

Det är inte lätt att vara laglydig i Vimmerby.

"Saknas: Påbjuden gång-och cykelbana"

Funderar på cykelvägarna i Vimmerby tätort.
Eller snarare gång- cykelvägarna de s.k. g/c – vägarna.
Det behövs verkligen trafiksäkra cykelvägar även i Vimmerby tätort.

Jag undrar verkligen om det finns någon logisk förklaring till min förvirring?

Om jag ska cykla lagligt i Vimmerby så ska jag INTE cykla på det gångbanor/trottoarer som INTE har en rund blå skylt som betyder att man får cykla där. D.v.s. ”Påbjuden gång- och cykelbana”.

Det är absolut förbjudet att cykla på andra gångbanor/trottoarer. Om man gör det kan man få böter.
Vet inte hur mycket men har sett uppgift på att det kan kosta uppemot 600 kronor! Om man blir påkommen.

Därför är det verkligen förvirrande att man på vissa g/c- vägar har satt upp en skylt från ena hållet men inte från det andra.
Sedan upptäcker man, när man efter att ha passerat en korsande gata, att man inte hittar någon fortsättning på den g/c väg man cyklar på.
I alla händelser saknas det en skylt om det.  Då måste man ut i gatan. Efter nästa korsande gata ser man en ny skylt att g/c vägen fortsätter på gångbanan.

Jag har sett detta dels utmed Storgatan dels utmed Östra tullportsgatan.
Den första är starkt trafikerad och den andra är ganska smal och relativt mycket trafik tidvis.-

Har också sett många som cyklar på trottoarer och gångbanor som inte har någon skylt om att det är tillåtet. Undrar om de vet att man inte får det.

Det är inte lätt att vara laglydig i Vimmerby.

Undrar om det är samma fenomen på fler ställen i Vimmerby? Att skyltningen verkar vara ganska slumpmässig…

Ska försöka få tag i någon ansvarig på kommunen för att fråga…

Återkommer när jag fått svar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar