måndag 16 april 2012

Löner och skatter


Tänker på att lärarna gärna vill ha 10 000 kronor mer per månad i lön. Har ingen direkt åsikt om detta eftersom jag inte är insatt i deras avtal. Det sägs att det är för att de har så lång utbildning.

Det har jag också, fast inte som akademiker.... Jag har skolat om mig som vuxenstuderande. Jag läste dessutom in lite högskolepoäng på distans.

Om min lön skulle öka med 10 000 kronor per månad (om jag arbetade heltid) så skulle jag få ett drygt 45 % -igt lönepåslag. Det skulle sitta fint! Jag har bland de lägsta löner en organisatör med administrativt arbete kan ha. Fast det är inom ramen för avtalet och jag är anställd inom den ideella sektorn....Och jag har ett arbete.

Var tidigare anställd inom kommunen som dagbarnvårdare med barnskötareutbildning. Lönen för det var inte något att direkt jubla över, men jag hade ett jobb som jag trivdes med.

Lönen för en kvinnlig barnskötare i Kalmar län ligger på medel 20.326 kr idag. Vet faktiskt inte vad de tjänar i Vimmerby.

En kvinnlig undersköterska har 19 431 i medellön i Kalmar län.

I mitt nuvarande yrke har jag 22 000, om jag hade arbetat heltid. (Arbetar f.n. 25%). Det är ändå en tusenlapp lägre än medel för riket.

Det är många, många som arbetar inom den kommunala sfären som arbetar 40-timmarsvecka och har fem/sex veckors semester varje år som har ungefär samma lön som jag har eller lägre, ofta kvinnor i serviceyrken.

De skulle kanske inte tacka nej till ett rejält lönepåslag?

MEN vem ska betala detta? Kommunerna , de allra flesta, sliter med att få sina budgetar att gå ihop som det är idag.

Den allra största utgiftsposten för kommunen är löner.

Jag vet inte hur många lärare det finns i en kommun som Vimmerby, men det är nog tillräckligt många för att Kommunens budget skulle bli totalt raserad om alla lärare skulle få ett lönelyft med 10 000 kronor per månad. Bara på gymnasiet är det ett 60-tal och ska alla dessa ha 10 000  mer per ånad så kostar det minst10 miljoner extra för kommunen inkl arbetsgivaravgift. Det är bara på gymnasiet!

Därtill kommer de två högstadieskolorna och alla 9 skolorna med förskoleklass, låg och mellanstadie.

Jag missunnar dem inte att ha vettiga löner, men jag undrar bara vem som ska betala? Vad ska kommunen dra ner på i stället?

Ska man dra ner ännu mer på äldreomsorgen, omsorgen om funktionshindrade, barnomsorgen? Ska man dra ner ytterligare på underhållet på fastigheter, gator, vägar och lekparker?

Ska vi ha större klasser i skolorna eftersom löneutrymmet kanske inte räcker till samma antal lärare som idag?

Kanske ska vi ha färre skolor med större klasser?

VEM vill lägga ner våra fina landsbygdsskolor? (Jag tror nämligen inte att man ens funderar på att lägga ner skolorna i centralorten)

ELLER ska man höja skatterna för kommuninnevånarna?

Jag har inget svar, men det är i alla fall något att fundera på.

Det tål att tänka på i alla fall....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar