Frödinge 2015-03-04
Synpunkter på
VACKRA VIMMERBY – GESTALTNINGSPROGRAM
Nu kan man lämna synpunkter på ett gestaltningsprogram som kommunen beställt av en extern aktör
Konsulten Tengbom AB.
Här kan man hitta det. Det finns också utställt i Stadshusets foajé
Synpunkter kan skickats till Stadsarkitekt Sara Dolk
Som kommuninnevånare och privatperson har jag rätt att lämna synpunkter. Det har jag gjort.
Har skummat igenom förslaget. Det ser väldigt fint ut.
Bekymret är att Vimmerby kommun inte har
ekonomi att genomföra allt detta vackra.
Men som vision är det ganska fint.
Saknar också vision och gestaltning för
de mindre orterna runt Vimmerby.
Storebro, Södra Vi, Gullringen, Frödinge,
Rumskulla, Djursdala, Locknevi och Pelarne
Det är
nog en utopi, men att hela Vimmerby kommun ska vara med i ett gestaltningsprogram
borde vara en grundbult.
Allvarligt är också att man föreslår att ta bort flera av stadskärnans P-platser.
Man vet ju idag att stadskärnornas handel är avhängig att det
finns P-platser inom rimligt avstånd. I allt fler städer finns tomma
butikslokaler inne i centrum medan det i ytterområden växer upp nya stora
butiker. Med gott om parkeringsytor.
Som boende någon mil utanför centralorten är jag beroende av att kunna hitta en parkering när jag ska handla.
Någotsånär nära de butiker jag vill besöka.
Idag är det nästan omöjligt till och med
en måndag att hitta en parkering.
Maken hade tänkt köpa en tårta på
Bakfickan måndagen den 23 februari. Men hittade ingen P-plats med tillräckligt
lång parkeringstid, inom rimligt gångavstånd, så det blev ingen tårta.
Tar man bort parkeringen på torget, den
vid Rönnbärsgatan och utmed Storgatan, vilket förespeglas i
gestaltningsprogrammet, blir det ännu sämre än det är idag.
Vilket centrumhandeln förlorar på.
Därför bör man ta med att man ska
behålla antalet centrala parkeringar som det är idag, men om man kan hitta en
annan bra lösning på lokalisering av parkeringsplatser i centrum som ersätter
de befintliga, kan man kanske ta bort de som finns i dag.
Det är aldrig roligt att cirkulera
omkring med bilen i fåfängt försök att hitta en P-plats med mer än en kvart
P-tid.
En annan synpunkt är den att man ritat
fina gång-/cykelbanor. Det är bra och nödvändigt. Men man har ritat in planterade
träd. Detta är opraktiskt med tanke på att det krävs viss frigång för cyklister
och gående. Det ställer också till det om de skjuter ut över körbanan. Därför
krävs ett ganska stort fritt område kring träden så de kan breda ut sig
naturligt utan att vara till hinder för gång, cykel och biltrafik.
T.ex är nog en ”japansk magnolia” med
fri höjd över körbanan med 4,60 m inte tänkbart.
Enligt ”Lokala
ordningsföreskrifter för Vimmerby kommun” §9 står det ” På ingen gatudel får
grenar från träd, buskar och dylikt finnas på lägre höjd över gång/cykelbana än
2,50 m och 4,60 över körbana.”
De lokala ordningsföreskrifterna är rätt svara att hitta men här är en länk:
Med vänlig hälsning
Eva Svensson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar