Min räknesticka årsmodell 1966
Idag
är en dator med fungerande nätuppkoppling lika viktig som papper, penna,
suddgummi, formelsamling och räknesticka var för mig när jag gick i skolan på
sextiotalet.
Läste
idag, tisdag den 11 februari, i vår lokala dagstidning att man i Västervik
satsar på att dels ge varje elev, som till hösten börjar ettan i gymnasiet, en
egen dator, dels ska de bygga ut nätet där.
Förra
veckan, den 4 februari, kunde man i samma tidning läsa att eleverna på Teknikprogrammet,
Vimmerby gymnasium är frustrerade eftersom de inte kan göra sina
arbetsuppgifter på skolans datorer. Det finns inte tillräckligt utrymme i det
interna nätet så det räcker till en hel klass när de ska jobba med tekniska
program. Det så kallade molnet (1) blir fullt. Lektioner kan inte hållas, de
har t.o.m fått ställas in enligt artikeln i tidningen, och eleverna kan inte
göra de arbeten som krävs.
De
berättade också att man inte ens kunde streama nyhetsprogram när man hade
lektion i samhällskunskap!
Det
kunde bara vara 17 elever inloggade samtidigt i den klass tidningen intervjuat.
VILKEN klass innehåller endast 17 elever?
Bandbredden
är inte tilltagen efter behovet.Uppkopplingen är för långsam och drabbas av återkommande driftstopp när hundratals elever belastar nätet.
Innan
systemet ändrades fungerade det.
Tidigare hade de stationära datorer och det fungerade bättre.
”Molnlösning fungerar i teorin men inte i praktiken”, säger en elev till
tidningen.
Jag
blir djupt oroad av att läsa sådant.
Man
får innerligt hoppas att Vimmerby kommun löser detta, helst igår, så att inte
det här påverkar våra elevers val av gymnasium inför hösten.
(1)
Förklaring
till vad molnet, Cloud computing, är:
Cloud
computing
betyder att du jobbar som vanligt på din dator, men inte behöver installera
program på den. De program och de filer du använder finns istället på en server
som du ansluter dig till på internet. Du kan nå samma program och filer från
vilken annan uppkopplad dator som helst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar