söndag 26 januari 2014

Svenskproducerad mat ger jobb i Sverige


Har mycket tid att fundera på när jag har svårt att sova om nätterna. Men det är svårt att få ner tankarna i ord.
Funderade på detta med hamburgare (eftersom det varit en sådan debatt om en viss kedja) och hur det är ställt med de stora hamburgerkedjorna. Var kommer deras råvaror ifrån?

Gick in på två av de störstas hemsidor och kollade lite, vilket är helt och hållet min egen ovetenskapliga undersökning i all enkelhet.

MAX, (som är ett svenskt företag), skriver så här på sin hemsida:

"Max är den enda rikstäckande hamburgerkedjan som har svenskt nötkött, svensk kyckling och svenskt bacon i sina produkter."

Mc Donalds, (som är ett multinationellt företag) skriver så här på sin hemsida:

” ...tyvärr finns det idag inte tillräckligt med svenskt nötkött för att möta vår efterfrågan. Så i dagsläget samarbetar vi med Scan och även med OSI Group i Polen som har ett kött av precis lika hög kvalitet, och som är lika noggrant kontrollerat på alla nivåer i leverantörs-kedjan.” ” Ursprunget på kycklingen är dels dansk men även europeisk och brasiliansk”

Det är bara det att om de köpt svensk kött från början hade det funnits tillräckligt med råvaror.

Men min egen reflektion blir då att eftersom Mc Donalds använt/använder importerat kött i sina hamburgare så har lönsamheten för svenska köttproducenter minskat vilket gjort att många köttproducenter slutat.

Jag vet vilken kedja jag skulle välja mellan dessa två, om jag fick för mig att äta hamburgare. Fär att inte tala om kycklingen...

Så kan det gå när man får fundera en stund. Oavsett momsen... 

Svenskproducerad mat ger jobb i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar