tisdag 25 juli 2017

Spenatgratäng



Idag såg jag ett inslag på SVT nyheter om att bl.a. gröna grönsaker t.ex grönkål innehåller Lutein, ett inflammationshämmande ämne. Även spenat rekommenderas

Här ett recept på min alldeles egen spenatgratäng
1-2 portioner

200 g djupfryst hackad spenat
150 g gröna bönor
6 msk bechamelsås
60 g kassler
riven Boxholms chiliost ca 20 g

Tina spenaten något
Lägg den mitt i en ugnsform
Strö gröna bönor runt spenaten
Strö över kasslern skuren i små tunna bitar
Klicka över Bechamelsåsen över spenaten
Riv osten över det hela

Grädda i 200 grader tills osten fått färg

Smaklig spis
Detta recept innehåller ca 310 kcal
Vill man ha något lite matigare kan man rosta bröd och skära i kuber och låta det gå med i formen de sista minuterna, men då blir det betydligt fler kalorier
TIPS
Bechamelsåsen är vit mjölksås som jag gör så mager som möjligt med bara lite smör i.
Jag gör en sats och fryser in i portioner i en iskubslåda ca 1 msk i varje kub och sedan sparar jag kuberna i en plastpåse i frysen. Väldigt bra att ha till grönsaksgratänger.

Länk till SVTs nyhetsinslag
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gronkal-dampar-inflammationer






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar